Něco o lyžování : · Jak si vybrat správné sjezdové lyže · Začátečnický oblouk · Carvingový oblouk · Carving – lyžování pro každého · A ještě Carving · Trocha teorie · Údržba sjezdových lyží
Šířka aneb fenomén doby
Zatímco ještě před pár lety byla šířka lyže v jejím středu spíše doplňkovou informací, dnes je téměř nejdůležitějším číslem, které nám leccos prozradí o charakteru lyže. Trendem posledních let je totiž lyžování ve volném, či prostě neupraveném terénu. A tady přichází ke slovu právě šířka lyže. Čím je lyže širší, tím více je nosnější v měkkém sněhu a zároveň také tolerantnější k jezdcovým nedokonalostem. Naopak na čistě sjezdovkové lyžování je vhodnější lyže užší. Často ale bývá i sjezdovka rozoraná, s čerstvým, či jarním měkkým sněhem a je vlastně téměř stejným, ba možná někdy obtížnějším terénem než jaký najdeme mimo ni. A z toho vychází jednoznačný trend k rozšiřování univerzálních lyží pro běžné rekreační lyžování i mimo sjezdovky, při zachování velmi dobrých vlastností na tvrdém až ledovatém sněhu. Hraje se zde doslova o milimetry a dá se říci, že při porovnání dvou různě širokých lyží pozná i laik každých pár milimetrů velmi výrazně. Druhy lyžíPro popis druhů lyží se v naší části Evropy vžily všeobecně uznávané názvy, kterými se dá široká nabídka modelů alespoň základně kategorizovat. Na pomyslné špičce výkonnostního kopce stojí "závodní lyže“. Ty ale v nabídce běžných obchodů nejsou, takže na špici běžných lyží jsou lyže sportovní. Někde na pomezí sportovních lyží a lyží univerzálních se nacházejí stále oblíbenější lyže crossové (Cross). Pak následuje velmi obsáhlá kategorie lyží rekreačních a rekreačně sportovních, což jsou univerzální lyže neboli "Allround“. Jejich mírně rozšířené kamarádky pak patří do "Allmountain“ - univerzální na „celou horu“.. tedy jak na sjezdovku, tak i do terénu. Další horkou kategorií převážně pro mladé lyžaře jsou lyže pro "Freestyle“, tedy speciálky pro snowparky. Rozlišují se "Freeride“ jakožto speciálky do volného terénu a „Freestyle BC = back country“ - což v sobě kombinuje freestyle a freeride.
Allround = univerzálka - největší masovka U nás a vůbec ve střední Evropě jsou nejrozšířenější kategorií univerzální lyže pro rekreační a sportovně rekreační lyžování na upravených tratích. Právě těchto najdeme v našich obchodech asi nejvíce - počínaje začátečnickými modely jednoduché konstrukce za přívětivé peníze, které nabízejí pohodové poježdění v rekreačním tempu a konče konstrukčně, materiálově i cenově top modely, které jsou co do jízdních kvalit srovnatelné s Race a skicross modely (jen je zde použitý menší rádius většinou někde mezi racecarvery a slalomkami). Šířka pod botou se zde stále drží kolem 67-72mm.
Allmountain – boom posledních sezón
Allmountain jsou rozšířené spolubojovnice Allroundů, respektive oprávněnější nositelé jejich jména. Jestli mají být nějaké lyže ve škatulce "univerzální“, tak právě tyhle. Jsou poněkud buclatější, ne však zas příliš, prostě tak akorát, aby jezdily dobře jak na sjezdovce, tak v terénu. V milimetrech se to dá vyjádřit rozpětím asi 75-85mm šířky pod botou. Pro největší procento lyžařů jsou právě allmountain ta nejvhodnější prkénka. Větší šířka pod botou nahrává tolerantnosti, nosnosti v obtížném sněhu, což často může být i rozježděná sjezdovka. Zároveň zde není šířka hnaná do extrémů, takže lyže nepůsobí na nohou nějak široce a také velmi dobře drží na hranách. Prostě vynikající kombinace pro každodenní realitu na sjezdovkách a třeba i občasné výlety mimo ně. Momentálně se vyskytují dva směry v této kategorii a to hodně vykrojené lyže - něco jako o zhruba centimetr i více rozšířené slalomy - a naproti tomu lyže s rádiusem delším pro delší oblouky a rychlejší jízdu. Dobrou volbou pro většinu rekreačních lyžařů budou právě ty více krojené, které jim poskytnou snadnou až hravou ovladatelnost. Ze stejného důvodu je tento typ lyží nejlepší i pro naprosté začátečníky.
Lady ski – designové předhánění Samostatnou kapitolou, která se v posledních letech usadila pevně na trhu, jsou lyže speciálně určené pro ženy. Na první pohled je většinou poznáme podle designu, který bývá originální. Uvnitř to však bývají podobné lyže jako běžné unisex modely, často jen s jiným kabátem, někdy třeba i trochu měkčí a přizpůsobené většinou pro nižší hmotnost žen a dívek. Platí zde to samé jako u ostatních lyží, jen s přihlédnutím k tomu, že do výběru často musíte zahrnout i design.
Sportovní lyže aneb "Race řada" Jsou podzávodní modely často nazývané Race, Comp, Racing a podobně - tzv. racecarver pro střední a delší oblouky, a sportovní slalomky pro kratší oblouky. Tedy lyže jednoznačně pro lyžaře holdující rychlé a dynamické jízdě na tvrdé a upravené trati. Jsou nabízeny v levnější a dražší verzi, popřípadě několika verzích, často rozměrově stejných, či jen minimálně odlišných, kde by přídavek vydaných peněz měl vždy znamenat o kus drživější, agresivnější a obecně sportovnější lyži, která snese větší rychlost a zátěž a také často ještě užší specializaci směrem k dlouhým, či krátkým obloukům. Popřípadě zde najdete i model, který kombinuje obě kategorie v jednu lyži s univerzálním rádiusem, ale kvalitou a vlastnostmi dobré sportovní lyže s vizáží "race řady“. Všechny tyto lyže jsou určeny na upravenou sjezdovku a proto jsou to logicky dnes lyže nejužší ze všech sjezdových, které na pultech objevíte. Jejich šířka pod botou se pohybuje řádově mezi 64-68mm.
Cross – skicross? Stále populárnější závody ve skicrossu dali před pár lety vzniknout kategorii lyží, které z počátku výrobci prezentovali právě pod hlavičkou tohoto sportu, dnes u toho někteří zůstávají, jiní již tuto návaznost ani neuvádějí a slovo cross berou jako „křížem skrz kategorie“ tedy takové sportovně universální lyže na upravenou trať pro střední až delší oblouky. Většinou jich bývá celá řada od nejvyšších vysoce kvalitních sportovních modelů, které se podobají, nebo jsou někdy i shodné s racecarvery až po umírněnější sportovní modely. Jakožto lyže určené z 90ti procent pro upravené tratě jsou široké zhruba v rozmezí 65-68 a spíše výjimečně až k 72mm.
Jak vybrat?Především je nutné si uvědomit, jak na lyžích jezdím. A to nejen co se týče dovedností, ale popřemýšlet i o tom, jaké nejradši dělám oblouky, kratší, střední, delší, jak jezdím rychle, kde jezdím. U výběru konkrétních modelů lze do jisté míry dát na různé spotřebitelské testy lyží, renomé značek a hlavně cenné rady odborných prodavačů ve specializovaných obchodech. Dnes máte také možnost vyzkoušet lyže v různých test centrech nebo při testovacích akcích pro veřejnost. Jak si vybrat správnou délku Jedno z největších dilemat u nákupu lyží v posledních letech. Po radikálním zkrácení v minulých letech se dá říci, že je znatelný návrat od extrémně krátkých délek a ustálení na rozumném kompromisu, který se dá jednoduše aplikovat na všechny kategorie lyží vyjma naprostých specialit. Nejuniverzálnější délkou je lyže dlouhá k nosu vzpřímeně stojícího člověka. Myšlena je tady skutečná výška lyže postavená na zemi vedle člověka. Délka uvedená na lyži je ve skutečnosti o něco větší, neboť se měří rozvinutá délka lyže po skluznici. Kdo jezdí spíše pomaleji a nebo má rád krátké řezané oblouky, zvolí lyži třeba i o deset centimetrů kratší, tedy přibližně k bradě, nebo i méně, ale to už skutečně na úkor všestrannosti lyže. Kdo má naopak převážně rád rychlejší dlouhé oblouky, může naopak deset centimetrů přidat a vzít zhruba výšku postavy. A pokud se někdo cítí, že na to má, může klidně přidat ještě pět, deset centimetrů a mít lyži na opravdu rychlé ježdění. Ale to už je zase na úkor točivosti a spíše pro borce, kteří opravdu vědí, do čeho jdou. Autorem následujících informací je Petr Dub
Statický versus dynamický obloukV následujících odstavcích bude popsáno několik způsobů provádění oblouků v pluhu. Všechny je lze provádět buď staticky nebo dynamicky. Při statickém provedení pouze zvyšujeme tlak na vnější lyži, při dynamickém oblouku posouváme těžiště nad vnější lyži (přidupneme na ni). Obrázky v následujících odstavcích představují vždy dynamické provedení daného oblouku, u statického dochází jen k malému posunu těžiště.
Je důležité si uvědomit, že alespoň v tomto textu není carvingové lyžování každé lyžování na carvingových lyžích, nýbrž taková technika lyžování, která jich maximálně využívá. Podstatou carvingového lyžování je jízda po hranách obou lyží a přenášení váhy. Nebudu zde popisovat metodiku výuky, protože na to nemám kvalifikaci a bylo by jistě důležité zohlednit dosavadní schopnosti žáka. Pokusím se ale sepsat vše, co nám bylo o správném projetí oblouku řečeno do co nejstručnějšího popisu, jak by to v konečném důsledku mělo vypadat. Jedná se o popis dlouhého uzavřeného oblouku. Při carvingovém lyžování navazuje jeden oblouk na druhý a při popisu tedy vyvstává otázka, kde začít. V těchto případech bývá užitečné začít od začátku, tedy přesněji těsně před tím, než zahájíme další oblouk. Pokud jsme předchozí oblouku projeli správně, jedeme v jeho závěru po vrstevnici (alespoň přibližně), většinu váhy těla máme na spodní lyži (poměr váhy je asi 90:10, a je tím větší, čí tvrdší a čím prudší je svah), jedeme po horních hranách lyží. Těžiště těla je však nad vnitřní lyží nebo ještě blíže ke svahu a je mírně vzadu. Holeně nohou tlačíme do jazyků bot a nohy držíme dostatečně daleko od sebe (alespoň na šířku pánve). Vnitřní noha jede výš po svahu a musí být tedy více pokrčená - z tohoto důvodu je více vpředu. Trup od pasu nahoru je vzpřímený, ruce doširoka rozevřené, hlava je rovněž vzpřímená. Nedochází k žádné rotaci trupu, tj. tělo je otočeno do směru jízdy. Tato pozice trupu je rovněž charakteristická pro carvingové lyžování a zůstává zachována po celou dobu jízdy. Důsledně se vyhýbáme jakémukoliv zbytečnému pohybu paží, zejména si jimi nepomáháme k zatáčení. Hole máme vždy připravené, abychom se o ně mohli opřít v případě ztráty rovnováhy, není však nutné jimi píchnout před obloukem. Pokud tak učiníme, tak jen jakýsi náznak, aby nedošlo ke zbytečnému pohybu ruky. Z výše popsané pozice zahájíme nový oblouk v podstatě současným provedením několika úkonů. Odrazíme se ze spodní nohy a přeneseme váhu na horní lyži, současně překlopíme obě lyže na opačné hrany a posuneme těžiště těla dopředu (čí prudší svah, tím více se přesuneme, a tím prudší bude následující oblouk). Na začátku oblouku je těžiště těla nad vnější (v tomto okamžiku ještě horní lyží) a poměr zatížení vnější a vnitřní lyže je přibližně 60:40. Při přenesení váhy dbáme na to, že ani jedna lyže neztrácí kontakt se sněhem (k tomu nedochází v žádné fázi oblouku). Po provedení popsaných úkonů začnou lyže opisovat oblouk. Po zahájení oblouku posouváme v celém jeho průběhu těžiště těla pomalu dozadu a dovnitř oblouku. Přitom současně rostě podíl váhy na vnější lyži. Čím více tlačíme na vnější lyži, tím více ji prohneme a tím ostřejší oblouk pojedeme. Po celou dobu oblouku držíme lyže na hranách a opět platí, že čím více jsou lyže na hraně, tím prudší je zatáčka. Pokud lyžujeme na tvrdém a prudkém svahu, je potřeba mít při výjezdu z oblouku téměř celou váhu těla na vnější lyži, aby se její hrana dokázala dostatečně zaříznout do podložky. Stejně tak musíme "přitlačit" na spodní lyži se zvyšující se rychlostí. V předchozím textu není ještě dostatečně zdůrazněno, že je nutné udržovat dostatečně širokou stopu. Pouze při jízdě v široké stopě máme možnost nezávislé práce obou nohou a využít celé nohy k naklonění lyží na hrany. Širokou stopu bychom měli držet po celou dobu oblouku, ale zvlášť důležité je to při zahájení oblouku. Pokud se nám tedy sjedou nohy k sobě během oblouku, tak v jeho závěru necháme horní nezatíženou lyži vyjet výš do svahu a teprve potom na ni přeneseme váhu.
Údržba sjezdových lyžíPtáte se, jak udělat z těch dvou prkýnek lyže, na kterých je radost jet? No doufám, že je vám jasné, že to není prácička na dvě minutky, ale občas i několikahodinová nekonečná babračka, sem tam i životu nebezpečná - ať už fyzicky nebo psychicky. Ale nechci vás od toho odradit. Chcete-li vrátit do původního stavu, ve kterém se nacházely v okamžiku, než jsme se na ně postavili, s hrůzou zjistíte, že to nejde. Ale v klidu. I pokud jste zrovna nezkoušeli jízdu mimo bílou sněhovou vrstvu a na skluznici se vám objevily nečitelné hieroglyfy, nemusíte se jít hned věšet. Stačí koupit nové lyže. Ne, dá se to řešit i jinak. V tomto případě doporučuji několik nevyhnutelných pomůcek, jako např. plynovou masku, azbestové rukavice, nejlépe celý obleček - informace u hasičů - brusku, žehličku a svíčku, další dle osobní potřeby. Pravidelná údržba je asi to nejdůležitější, jak se vyhnout v sezóně ski servisům. Není na škodu lyže kontrolovat před každým lyžováním - podotýkám, že občas u jedinců se slabým srdcem může způsobovat nemalé záchvaty. K pravidelné údržbě patří kontrola hran a skluznice - víc důležitých věcí se ze spodu lyže naštěstí nenachází. Po ukončení sněhových radovánek, ať už se lyže chystáte spravovat nebo ne, byste měli otřít skluznici a hrany aby později v noci nedocházelo ke korozi hran. HranyV případě, že vám hrany připomínají pilku, je třeba jim trošku pomoc. Pozor, na poprvé se zpravidla nepovede, a někdy to pokračuje i podruhé, ..., a někdo se to prostě nenaučí a stává se z něho výrobce laťkového plotku. Broušení hran - je lepší dělat před tím, než si je namažete. Pokud lyže nemají vyloženě hlad a mají sem tam nějaký zoubek od nevinného kamínku, pak stačí tu část hrany přejet takovým zařízením, na jehož název si zrovna nemůžu vzpomnět, ale určitě vám ho ukazovali. Stačí to chytnout do ruky, přiložit správnou stranou (pokud možno tou neplastovou) k hraně a kritické místo přejet. Někdy to vyžaduje pokus opakovat, než se dostaví kýžený výsledek. Tímto zařízeníčkem, samozřejmě novějšího vydání, lze nastavit úhel hrany. V dnešní době se hrany mírně podbrušují. Chcete-li lyže nabrousit po celé délce hran - jako že to je občas třeba, protože hrany se časem ojedou - jde to udělat předchozím způsobem, ale musíte přejet celou hranu, nebo si na to můžete vzít malý jednosečný pilník, je to normální rašple. Při téhle práci pozor, pokud nemáte lyže pevně uchycené, tak si taky můžete podřezat žíly!!!! To není vtip, sem tam se to někomu povede. Náročnost tohoto výkonu spočívá hlavně v tom, že musíte hranu po celé délce přejet pilníkem ve správné poloze a to i několikrát z boku a z vrchu. Popravdě řečeno, z vlastních zkušeností - není jich až zas tak málo - beru do rukou pilníček až v krajním případě, a není to proto, že by se mně třepaly ruce. Pokud se vám podaří z těch kousků kovů udělat aspoň nějaké hrany a nezpůsobili jste si újmu na zdraví, tak je do docela dobrý začátek. Že tam nemáte zoubky, poznáte, když po hraně přejedete prstem, ale zlehka, ty kovové třísky se strašně blbě vytahují z pod kůže. Pokud svými detektory hrbolatosti nepostřehnete nic závažného je to patrně v pořádku a je nejlepší už do toho moc nevrtat. Na ostrost hrany většinou obětuji svoje nehtíky.Kolmo na směr jízdy přejedu hranu nehtem pod vázáním (a pokud mi zbudou nehty tak i na špici a patě). Je-li hrana aspoň trochu ostrá, měla by vám lehle zbrousit lak na nehtech. Někdy se zbavíte nehtů a v klidu se můžete pustit do likvidace skluznice. Vzhledem k současnému trendu carvingového lyžování, kde se jezdí hlavně po hranách, je péče a hrany velmi důležité a je tudíž třeba věnovat hranám dostatečnou pozornost!!! SkluznicePráce se skluznicí mi nikdy nepřišla tak sebedestruktivní jako u hran, ale i přesto se tady můžete při malé nepozornosti poměrně lehce připravit o cit v rukách. Předpokládám, že všichni lyžaři ví, že skluznice má takový špatný zvyk, že se do ní za 1. dělají díry, které jsou často viditelné už z dálky, a za 2. se časem zakulacuje. Není proto na škodu čas od času skluznici přejet - nejlépe ve směru jízdy - radekem a skluznici srovnat - není to žádný složitý úkol, ale je potřeba na lyži trochu přitlačit. A teď něco k těm oblíbeným škrábancům - nebudeme si nic nalhávat, ale ty bestie se vás budou držet zuby nehty a je s nima nutno zatočit. Pokud jsou miniaturní - nepříliš hluboké - tak dělám, že je nevidím a zaliji je voskem. Problém nastává, když jsou hluboké až příliš. Je-li "jen" ve skluznici, tak ji trochu vysuším a zapálím si dýmku míru - teda kofix - a díru zakapu. Nejste-li zrovna při kofixu, tak u nás ještě sem tam potkáte takové ty mrtvé lyžařské plotky s umělou hmotou, sem tam je tam v něm šprajcnutý i nějaký lyžař. Živé plotky nedoporučuji - jedině na nové dřevěné lyže - v tom případě se přikláním k osvědčenému jasanu. Pak necháte kofix nebo ten plot zatvrdnout a skluznici zarovnáte. Jo a když se vám podaří vyrvat kus skluznice u hrany, tak jste pěkně nahraní, protože to se dá spravit většinou pouze dočasně, záleží na velikosti a na místě. Zpravidla se tento jev objevuje na vnitřní hraně pod vázáním, což je to nejblbější místo na lyži. Stane-li se vám to na kopci a zaregistrujete to a chcete ten den ještě lyžovat, což nepovažuji za příliš ideální, aspoň si prohoďte lyže - umožňuje-li vám to model lyží - tak abyste měli poškozenou část na vnější straně, které je namáhána o něco málo míň než vnitřní. Nejlepší je samozřejmě vzít si druhé lyže. Pokud se budete pokoušet spravit tuto výraznou vadu na kráse, tak se musí ono místo někdy v délce až několika desítek cm!!! vysušit, a zakape se to opět kofixem, nechá se zaschnout a vyhladí se to, ale pozor ať to nevyrvete hned ven. Většinou to ale druhý den zase vyrvete, takže to opravujete tak dlouho, dokud se nevrátíte z hor a nedáte to do servisu, kde vám kousek té skluznice kolem ještě vyříznou a nahradí většinou kouskem staré a pak to zbrousí. Znova připomínám, je-li to možné hlídejte si, aby takto opravovaná hrana nebyla jako vnitřní. Ještě takový jeden odrazující případ, který může nastat, povede-li se vám zatočit přímo na šutru. V tomto případě jste pravděpodobně nenávratně zničili lyže, protože ta hrana taky nevydrží všecko a vyrvaná hrana je ten snad nejhorší jev na lyži. No samozřejmě ještě ji můžete zlomit, ale to tady nebudeme řešit, protože to pak přechází do výroby plotů. MazáníMazání - samozřejmě lyží, není jen taková zbytečnost, aby vám lyže jely rychleji, i když proto se to taky dělá, ale taky aby skluznice nebyla vysušená, ale je to i ochrana před již zmíněnými škrábanci. Nepřejedete-li zrovna přes velké kameny, tak se vám udělají díry jen do vosku a skluznice to neodnese. Čas od času se skluznice čistí a odmašťuje, neříkám, že je to zbytečnost, ale dělají to výhradně závodníci, běžný lyžař málokdy. K čištění já osobně používám silně éterické hořlavé prostředky - jako toluen, líh, ... -tímto se veřejně nepřiznávám, že jsem feťák - ale je dobré u toho dostatečně větrat nebo použít již výše zmíněnou plynovou masku. Po očištění se zase skluznice zaneřádí voskem, který se do ní nejlépe zažehlí, starší nebo speciální žehličkou nahřátou na vhodnou teplotu. Nedoporučuji brát žehličku maminkám - nevím proč, ale nemají pochopení pro takovéto žehlení. Máte-li žehličku rozehřátou moc, pak není problém skluznici připálit, na těch grafitových to není moc vidět, protože jsou černé, ale máte-li někdo světlé (žluté, bílé, červené,...) skluznice pak věřte, že původní barvu to už jen tak mít nebude. Jestli se o tom chcete přesvědčit na vlastní oči, vezměte si lyže, které pak vyhodíte. Zažehlení vosku není pouze, že to tam nějak přešudlíte, ale vyžaduje to někdy hodně trpělivosti. Správně namazaná lyže, by se měla vlivem tepelné roztažnosti kovů prohnout jako luk na opačnou stranu než jste u lyží zvyklí. S tím je spojeno i to, že je lyže teplá i z vrchní strany - je to zaznamenatelné poměrně snadno pouhým dotykem a není se čeho bát. O stahování vosku jste asi taky něco slyšeli, ale většinou u běžných lyžařů se stahuje starý vosk před novým mazáním, závodníci stahují skluznici i po namazání, ale je to z toho důvodu, že oni na nich jedou 1 nebo 2 jízdy, kdežto vy na nich jezdíte i celý den a to se vosk ojede sám. Tak toto by byla příprava v zimě. Jenže o lyže se musíte postarat i v létě - to neznamená, že je každou první sobotu v měsíce budete mazat, ale není na škodu je po sezóně dát do pořádku. Příprava se dělá i před sezónou. Buď jste šikovní a zvládnete to všecko sami a nebo využijete služeb servisů. Jde především o údržbu hran, skluznice a uložení mimo sezónu na nějaké bezpečné místo. Snad vám neutekla taková maličkost, že nedílnou součástí lyží je vázání, o které je sem tam potřeba taky pečovat. Po sezóně povolit a neuškodí taky promazat šrouby a pružiny, abyste si zbytečně nezkracovali životnost materiálu. Před první jízdou ale nesmíte zapomenout zase vázání nastavit, aby vaše první jízda sezóny nebyla i poslední. Necháte-li si lyže připravit v servisu, tak počítejte s tím, že když si řeknete, tak vám je nabrousí, někdy spraví a namažou, ale hlavně vám při broušení uzmou kus skluznice a hran, protože snad všechny servisy brousí na strojích. Pokud to není nevyhnutelné, jako např. vytržený kus skluznice u hrany tak je dobré se servisům vyhýbat. Lámete si hlavu nad tím, jak a kde se o lyže starat? V tomto nevidím velký problém. To co vám předváděli - ty stolečky a držáky jsou sice výborná věc, která velmi usnadňuje práci, ale věřte, že lyže jde spravit i na koleně a to doslova. Neříkám, že to je tak zábavné a jednoduché, ale opravdu to jde. Lyže se dá poměrně dobře připravit na dvou židlích, ale musí se dávat pozor ať nespadne a při broušení si ji musíte přidržet. Sem tam se stane a příprava lyží se přesune i do pokoje s kobercem, což mají hlavně maminky strašně rády, protože ten vosk a kovové piliny se z koberce nedají skoro dostat, ale když si pod to dáte noviny tak to vždycky nějak jde zvládnout. Autorem tohoto textu je Monika. Závěrem lze konstatovat jen jedno: různé typy carvingových lyží
jsou vyráběny pro specifické využití. Zjednodušeně řečeno – když koupíte správný
typ lyží, budete spokojeni, ať už jste amatér nebo zkušený lyžař. Je s podivem, že tak malá změna, jakou je široká špička a zúžení lyže uprostřed, přinesla tak velké efekty. Faktem je, že z carvingu se stal během několika málo let fenomén, který se zapsal do dějin rekreačního i profesionálního lyžovaní. V profesionálním sportu přinesla navíc tato technika úplně nové možnosti, kdy lyžaři podávají takové výkony, které by byly s normálními lyžemi takřka nemožné.
Text Radek a Milan Růžičkovi
|
|||||||||||||
Nebojte se rychlé jízdy, nebojte se spadnout do oblouku! Ucítíte obrovskou sílu, která Vás uplně sama vytlačí z oblouku a vy se budete jenom opájet pocitem z rychlosti... |
Oproti tradičním technikám zatěžujeme u carvingu vnitřní lyži, druhou si lehkým odražením můžeme pomoci do oblouku. |
Nohy máme lehce roztažené, pokud bychom jeli s nohama u sebe, nemohli bychom přenést váhu na vnitřní lyži s oním vkročením do oblouku a provedl bychom pouze smýkaný oblouk. |
Carvingové lyže musí být dostatečně pružné, aby byly schopné prohnout se a vytvořit tak požadovaný poloměr zatáčky, ve kterém nás poté hrany drží.
|
||||||||||
Carving v teorii1. ÚvodTaké jste si nadělili „vykrojené lyže“? Jak krásný to tvar: klenuté čelo, objemná hruď a tenký pas přecházející opět v široké boky. K čemu slouží ten božský dar a jak ovlivní vaši lyžařskou jízdu? Jakou technikou ten nástroj osedlat? Jistě byste našli i další otázky. Ode mne nečekejte, že vám poradím s technikou divoké jízdy, na to jsem už pán v letech, i když, přiznávám, ještě rád se svezu (i divoce, pokud zdraví dovoluje). Ale o to více mě vzrušuje i podstata toho zázraku „ostře řezaného oblouku“. Pokud cítíte stejné napětí, pokochejte se níže ještě než vyjedete trochu odborným výkladem, neboť jistěže znalost teorie vás učiní v praxi daleko zkušenějšími. To jistě všichni znáte, vždyť i vám v začátcích všeznalí kamarádi dávali rady do života. 2. Základní popsané typy carvingové jízdyPro níže nastíněná řešení si budeme všímat několika základních úkonů carvingového lyžování:
Je samozřejmé, že jistě dovedete dělat na lyžích i další kousky, ale nechtějte po mně příliš. 3. Přímá jízda a jízda po spádniciCo si budeme nalhávat, položit „vykrojenou“ lyži celou plochou skluznice na sníh a vydat se šílenou rychlostí přímo dolů není na „carverech“ žádná radost. Nožky začnou od drobných sněhových nerovností vibrovat ze strany na stranu a chvějí se jako osika. Jako by si říkaly o berličku. Ani ta kolikrát nepomůže (pokud ještě s těmi historickými hůlkami zrovna jedete). Ano lyže nevede stopu, protože není konstruována na váš právě zaujatý sjezdový postoj Hermana Mayera. Na to si pořiďte jinačí prkénka. My musíme zatáčet! Nakloňte tedy lyži na hranu. Ano, teď se právě nacházíte v námi popisované poloze. Jistě se ještě upamatujete, jak jste pečlivě zvažovali, jakouže si to lyži vlastně máte koupit? S jakým „vykrojením“? Správná váhavost - poloměr vykrojení lyže (označme ho R) totiž do značné míry ovlivní vaši jízdu. Představme si, že hledíte vzhůru po spádnici a spatříte na ní jedoucího lyžaře, který se řítí přímo na vás. (Asi tak se mi to stalo, když jsem jednou svého synka fotil - nedofotil, ale to vám dovyprávím později). Postavíte-li lyži na hranu, dotýkala by se teoreticky na ideálně tvrdé podložce pouze ve dvou svých nejširších bodech - na patě a na špičce lyže, viz obr. 3.1. |
|||||||||||||
Působením tíhy i dynamické síly při jízdě se však lyže prohne tak, aby dosedla na rovinu svahu po celé délce hrany. Vymodelujte si pomyslný válec o stejném poloměru, jaké má vykrojení vaše lyže a položte ho kolmo na hranu lyže, asi tak, jak ukazuje obr. 3.2. Zároveň si představte, že se řítíte v náklonu pod úhlem γ (gama) po spádnici svahu. Hrana vaší lyže se nyní musí dotýkat jak svahu, tak pomyslného válce o poloměru křivosti lyže. Vůči svahu tak vykrouží poloměr zatáčení r. |
|
||||||||||||
Obr. 3.1: tvar carvingové lyže a její průhyb |
|||||||||||||
Tak si nejlépe představíme, proč dojde k tomu zázraku carvingu: lyže začne sama zatáčet (ani jste nehodili „prdelkou“, jak nás to učili za stara, ani jste nenadlehčili a nepřitížili, jak vás to učili za mlada). Prostě to jede a umožní nám položit se tělem do oblouku, polaskat se tou obdivovanou ladnou křivkou lyžařského boku. Lyže vytvořila poloměr zatáčky r a zařízla se do svahu a vy jedete jako po kolejnici. To vše si ještě jednou prostudujte podle obr. 3.3, ve kterém pomyslný válec jen natočíme do hezčí polohy. Je odtud zřejmé, že jedete po oskulační kružnici vepsané do hlavního vrcholu elipsy, kterou získáme šikmým řezem rovinou svahu našeho pomyslného válce zakřivení lyže. Velikost poloměru je přitom dána, jak plyne z analytické geometrie, vztahem r = R . cos γ (3.1). Úhlem γ budeme nadále označovat úhel mezi normálou svahu a normálou příčného řezu lyže. (Normála je přímka, která je kolmá na uvažovanou plochu nebo křivku řezu plochy v daném bodě). |
|
||||||||||||
Obr. 3.2: poloha příčného řezu lyže na spádnici při začátku oblouku |
|||||||||||||
Přímou jízdu lze tedy charakterizovat nulovým úhlem náklonu (γ=0), zatímco jízda v oblouku započatém na spádnici znamená postavení lyží pod určitým kladným sklonem (γ>0). 3.1. Rovnováha sil při náklonuCo nás udržuje v tomto náklonu, abychom se neocitli v pádu lyžařských kotrmelců? Ani pro laika není těžké najít odpověď, zejména pokud si uvědomí analogii s jízdou na kole, kdy také vyrovnává „rovnováhu těla“ náklonem do zatáčky. Vskutku zákony mechaniky působí na každého! Udělejme tedy krátkou odbočku do této disciplíny a než nabereme pořádnou rychlost v přímém úseku, popišme si, co nás čeká, až se vřítíme do oblouku. Oživme dynamický záběr mého syna Radka, viz obr. 3.4, jako bychom v něm mohli pozorovat působící fyzikální síly (naštěstí jsme se tentokráte spolu minuli, takže fotografie i já jsme přežili). Umístěme bod T, představující těžiště osoby, někam do krajiny břišní. Právě do tohoto bodu můžeme pro představu pohybu hmotného bodu umístit následující síly:
Zde označujeme: |
|||||||||||||
Obr. 3.3: model zatížené a prohnuté lyže v oblouku na spádnici |
|||||||||||||
Výslednici sil V musí udržet vaše trénované nožky. Na ně od svahu působí zpětně síly reakční L (v levé noze) a P (v noze pravé), které musejí být se silou V v rovnováze. Polohou těžiště těla můžete dokonce rozhodovat, která z nohou má být více zatížena. Popišme si to podle obr. 3.5. Pro rovnováhu sil musí být splněny rovnice rovnováhy sil, tzv. složková rovnice a momentová podmínka ve tvaru (pro jednoduchost budeme předpokládat rovnoběžnost obou reakcí): P + L = V a P.a = L.b
|
|||||||||||||
Obr. 3.4: působící síly na lyžaře během zatáčky | |||||||||||||
Z obrázku je patrné, že pokud výslednice bude směřovat tak, že rameno a = 0, bude vnější lyže úplně odlehčena, takže reakce L = 0 a P = V. Naopak vychýlením těžiště na vnější stranu tak, že bude b = 0 a tedy reakce P = 0 a L = V zatížíme pouze vnější lyži. Další vychýlení těžiště ve stejném směru (b < 0) by však již znamenalo ztrátu rovnováhy. A nevěřím, že ani nejlepší z vás by neodcestoval v pádu kotrmelců ve směru tečny k původně zamýšlenému oblouku. Výslednice V by totiž vytvořila klopný moment, který reakce v nohou nemohou vyrovnat. Lyže bohužel není schopna přenášet reakci opačného smyslu, jak by bylo zapotřebí a klidně se nám od sněhu „odlepí“. Je nasnadě, že podobná ztráta požitku vás čeká i v případě, pokud se nakloníte příliš do oblouku (a < 0). | |||||||||||||
Obr. 3.5: rovnováha reakcí a vnější dynamické síly | |||||||||||||
3.2. Určení úhlu náklonuJak vyplývá z obr. 3.4, lze vyjádřit výslednou sílu V jako (3.5) Zde jsme označili symbolem α (alfa) úhel náklonu lyžaře a pro jízdu po spádnici platí, že je stejný, jako již zavedený úhel γ, tj. platí α = γ. Podle vztahů (3.2) až (3.4) můžeme sílu V vyjádřit ještě následovně (3.6) Porovnáním obou rovnic (3.5) a (3.6) pro V a vyjádřením hledaného úhlu náklonu lyžaře α dostaneme vztah (3.7) Jednotkou takto vyjádřeného úhlu jsou radiány [rad], které převedete na úhel ve stupních [deg] vynásobením . Na výrazu (3.7) je zajímavé, že úhel náklonu zde nezávisí na hmotnosti lyžaře. Neboli i křehká blondýnka, co s vámi ještě před chvílí visela na sedačce, se musí právě tak položit do oblouku jako celá vaše uctivá hmota (má-li ovšem ambice projet stejný poloměr oblouku se stejnou rychlostí). Bude jistě zajímavé, podívat se na... (nechte už tu dívku na pokoji) ...na tuto závislost, jak vypadá při grafickém vykreslení. To nám ukazují křivky v grafu na obr. 3.6. Nevím, jak vy, ale já si troufám hledat v tomto grafu v oblasti rychlostí mezi 5 a 15 m/s, což odpovídá 18 a 54 km/hod. A tady je vidět, že např. pro takový pěkný oblouček o poloměru 20 m, se může váš náklon na spádnici pohybovat od 7 až do 48 stupňů pro výše uvedenou oblast rychlostí. No, pro ještě ostřejší zatáčku ale musíte pěkně přitlačit na nožičky a naklopit lyže ještě více. Pro oblouk 15 m nám už vychází náklon téměř 56 stupňů (kdo by to dokázal)! 3.3. Výpočet výsledné síly působící do nohouPohrajete-li si s rovnicí (3.6) a dosadíte-li si diskrétně vaši tělesnou hmotnost i s výzbrojí, vyjde vám, jakou sílu by musely vaše nožinky v náklonu udržet. Pro moje parametry mi vychází V=1433 N. Což je bezmála 1,8 g, vyjádříme-li to jako letci - v násobcích gravitačního zrychlení. Protože se nejedná o krátký časový impuls, nýbrž o poměrné dlouhé působení během jízdy v oblouku, je to opravdu hodnota jako v aeroplánu. On to také musí být pekelně pevný podklad, aby takový oblouk udržel. A když už by to nohy vydržely, nejspíše by mi lyže na ledové plotně podklouzla a já bych se stejně odporoučel, ostatně nebylo by to poprvé. Kdo se nechce zdržovat s počítáním sil, má takový graf na obr. 3.7. Obr. 3.6: graficky vynesená závislost vztahu (3.7) Obr. 3.7: graf pro odhad výsledné síly V 3.4. Určení úhlu náklonu podle poloměru zakřivení lyžeUvedené řešení se nám poněkud zkomplikuje, uvážíme-li, že poloměr zatáčení r se do značné míry odvíjí od poloměru vykrojení R, které mají naše lyže. Podle obrázku obr. 3.3 víme, že platí r = R . cos γ. Na spádnici jsou zatím oba uvažované úhly stejné, α = γ . Dosadíme-li tyto veličiny do rovnice rovnováhy (3.6), dostáváme jiné vyjádření pro úhel náklonu: (3.8) Vztah vypadá velmi podobně, jenom zmizel zlomek a kladné znaménko pod odmocninou nahradilo mínus. Je však třeba dosazovat R, tj. rádius vykrojení lyží. Kdyby tedy poloměr zatáčky neovlivňovaly jiné faktory, než uvažovaný poloměr vykrojení lyže a dynamické poměry jízdy (tj. rychlost lyžaře), mohli byste se v následujícím grafu pokochat, jaké lyže vlastně kupovat. Hledáte odpověď na otázku: „Jaký oblouk vykroužím v dané rychlosti bez námahy, mám-li lyže s takový a takovým R?“ Nejprve si v grafu na obr. 3.8 ukažme rozdíl mezi oběma odvozenými rovnicemi (3.7) a (3.8). |
|||||||||||||
Z průběhů křivek je patrné, že zatímco ryze mechanicky nám pro vyšší rychlosti postačuje poměrně rozumný úhel náklonu, zvolíme-li lyže s malým rádiusem vykrojení, budeme se musit umět do nich ale řádně položit, neboť nás k tomu budou nutit svým vysokým vykrojením vedoucím k malým poloměrům zatáčení. Naštěstí ale jezdíme po sněhu a nikoli po kolejích (byť teoretických), dále potom kmitání lyže, její boční skluz a další vlivy způsobí, že vždy pojedeme po větším poloměru, než je výše uvažovaný poloměr oskulační kružnice elipsy, viz obr. 3.2. Skutečnost tedy bude někde mezi mezními zobrazenými křivkami, vykreslenými v uvedeném grafu (tj, mezi plnou a čárkovanou křivkou téže barvy). Ale to už je daň přijatým ideálním předpokladům, neboť pestrost reality k naší smůle (nebo štěstí?) nedokážeme vždy přesně vystihnout. A to jsme se ještě nepustili do analýzy jízdy po vrstevnici... | |||||||||||||
Obr. 3.8: porovnání vynesených závislostí podle vztahů (3.7) a (3.8) |
|||||||||||||
4. Jízda po vrstevniciDosud jsme si to frčeli po spádnici, kdy úhel náklonu odpovídal i úhlu sklonu lyží vůči svahu. Protože ale nabíráme příšernou rychlost, bylo by dobré rychle zatočit na vrstevnici... Pro kolegy a kolegyně, kteří tuto skutečnost ještě nevidí před očima, vysvětluje změnu směru obr. 4.1. Z dalšího obrázku obr. 4.2 by mělo být zřejmé, že skutečný úhel náklonu α (tj. odborně úhel mezi normálou lyže m a vertikálou v) a úhel sklonu svahu (úhel mezi normálou svahu n a vertikálou v) ve svém součtu dávají zdánlivý úhel náklonu γ, (tedy úhel mezi normálou svahu n a normálou lyže m). To má důsledek pro dynamiku jízdy v oblouku. Vjedeme-li totiž ze spádnice na vrstevnici, je to, jako bychom již „na rovině“ nebo na spádnici naklopili lyži o úhel svahu β. Zatímco tedy dynamické poměry jízdy nadále závisejí pouze na skutečném náklonu lyžaře (tedy na úhlu α), geometrické poměry rádiusu lyže na svahu a tedy i okamžitý poloměr zatáčení r určuje zdánlivý úhel náklonu γ.
|
|||||||||||||
Obr. 4.1: jízda ze spádnice na vrstevnici | |||||||||||||
Ne, nemusíte se bát dalších rovnic. Pro tentokrát stačí, jestliže použijeme již odvozené vztahy (3.5) a (3.6). Zatímco tedy silové poměry zůstávají nezměněny a v prvním vztahu ponecháme úhel α, budeme dosazovat v důsledku změněného geometrického postavení lyže do vztahu (3.6) namísto úhlu α velikost úhlu γ = α + β. Potom poloměr oskulační kružnice, alias okamžitý poloměr zatáčení, bude R = r . (α + β) a pro výslednici sil dostáváme vztah (4.1) Rovnici ještě upravíme do tvaru (4.2) ....a jsme v koncích? |
|||||||||||||
Obr. 4.2: definice úhlů při jízdě na vrstevnici |
|||||||||||||
No, přiznejme, není to nijak sympatická rovnice, pro výpočet neznámého úhlu α. Explicitně se nám sotva podaří úhel vyjádřit. Sáhněme k numerickému nalezení kořenů. Abych vás příliš nezdržoval, vždyť jistě už střiháte další oblouk, pohlédněte, jak vypadá toto řešení, viz graf na obr. 4.3. Obr. 4.3: zobrazení řešení rovnice (4.2) Z grafu je patrné, jak významně sklon svahu β přispívá k potřebě vytvořit větší úhel náklonu a to tím více, čím menší zvolíme poloměr vykrojení lyže. Poznamenejme ještě pro vysvětlení, že lyžaři udávají klesání sjezdovky v procentech [%]. Chcete-li si přepočítat úhel ve stupních na procento klesání, víme že platí , kam za symbol y dosadíme klesání svahu v [%]. 5. Porovnání výsledků pro jízdu po spádnici a po vrstevniciAbychom si udělali představu, jak vypadá naše nové řešení vůči dvěma předchozím ukázaným případům při jízdě po spádnici, porovnejte ho na grafu v obr. 5.1. Výsledky ukazují, že při vyjíždění oblouku ze spádnice na vrstevnici „klesá“ potřeba dynamického účinku (tj. úsilí lyžaře o vykroužení oblouku), neboť sklon svahu do jisté míry „nahrazuje“ potřebný náklon lyže, teoreticky potřebný pro vytvoření poloměru zatáčky. Protože však obvykle vjíždíme do vrstevnice nabírajíce stále větší rychlost, roste velikost odstředivé síly s jejím kvadrátem a nás lyže na vrstevnici nutí stále více „utahovat“ oblouk! Obr. 5.1: porovnání řešení podle rovnic (3.7), (3.8) a (4.2) 6. Jízda od spádnice k vrstevniciJízda v samotném oblouku je tedy přechodem mezi spádnicí a vrstevnicí a úhel svahu je de facto proměnný mezi β = 0 a β = βmax. Situaci lehce pochopíte po prohlédnutí obr. 6.1. Necháme rotovat vyznačený trojúhelník o úhel φ do obecné polohy. Jeho rovina nám na „nařízne“ svah právě pod obecným úhlem β. Červeně jsou v obrázku potom vyznačeny obě krajní a obecná poloha sklonu svahu. Bod A, který tuto obecnou polohu určuje, se pohybuje po šroubovici. |
|||||||||||||
Božínku, to se ale mění s úhlem β i naše ukázaná řešení! Naštěstí i zde můžeme již využít odvozeného vztahu (4.2) a dosazovat do něho tento proměnný úhel (stihnete-li ovšem za jízdy tak rychle iterovat ke správnému řešení). Pro okamžitý úhel β (v [rad]) platí (6.1) kde úhel φ měříme od vrstevnice, takže nám udává, v jaké fázi oblouku se právě nacházíme.
|
|||||||||||||
Obr. 6.1: popis úhlů při pohybu po oblouku | |||||||||||||
7. Happy EndVidíte, ještě jste nedokroužili druhý oblouk a už známe jeho řešení v každé z jeho fází. „Jak jednoduché! Jste pány nad svými lyžemi! To chce fotku“, tak by mohly znít mé výkřiky (abych vám to nezapomněl dovyprávět), když jsem se připravoval zachytit instruktážní obrázek „ostrého náklonu“ synka Radka. Bohužel, celá teorie se obrátila v prach. Nejste pány nad svými lyžemi! Prkýnka se zakrojí a oblouk vás nepustí. Ano, tušíte, jsme u konce načatého dramatu... Synek mě odstřelil ze sjezdovky i s fotoaparátem! Zvedám se, počítaje zdravé i naražené kosti (zlomeniny naštěstí vyplnily jen prázdnou množinu). „Toť je však báječné“, chce se mi křičet, „ta teorie funguje, lyže jede jako v koleji po vypočteném poloměru, nikdo s tím nic neudělá!“. Jenom jsme asi špatně oditerovali trajektorii a já si opravdu vybral místo nanejvýš nevhodné. Inu zkuste to ostatně sami! Přeji vám divokou ale bezpečnou jízdu. |